onexoxblackplanjoker123 Відділ освіти Гайсинської міської ради — Обов’язковість здобуття повної загальної середньої освіти

Обов’язковість здобуття повної загальної середньої освіти

      07572ae-chinga-depositphotos-1320 0 Шановні батьки діток, які мешкають у Гайсинській громаді! Відділ освіти Гайсинської міської ради нагадує, що 1 вересня 2022 року усі діти шкільного віку мають приступити до навчання. Наші школи готові прийняти всіх жителів громади та внутрішньо переміщених осіб у стінах своїх закладів та забезпечити обовязкову освіту.

     Обов’язкова освіта - це визначений державою обов'язковим мінімумом освіти для кожної особи, що проживає в країні, який забезпечується фінансово та регулюється законодавством у сфері освіти. Як правило, початок обовязкової освіти співвідноситься з певним віком.
     В Україні обов’язковою є повна загальна середня освіта (Конституція України, статті 53).
    Тривалість повної загальної середньої освіти, згідно з запровадженою реформою НУШ – 12 років, випускний вік учнів становить 18 років. Однак, на сьогодні (і до 2029 р.) фактична тривалість повної загальної середньої освіти становить 11 років (випускний вік учнів – 17 років), оскільки перехід на 12-річну загальну середню освіту відбувається поетапно:
для початкової освіти перехід розпочався 1 вересня 2018 року, для базової середньої освіти розпочнеться 1 вересня 2022 року, для профільної середньої освіти - 1 вересня 2027 року.
      Разом з тим, законами у сфері освіти визначено як обов’язкову також дошкільну освіту дітей п’ятирічного віку, що дає підстави визначати тривалість обов’язкового навчання в Україні як таку, що складається з тривалості повної загальної середньої освіти і одного року дошкільної освіти, так, як і в 17 країнах Європи (Австрія, Болгарія, Греція, Кіпр, Латвія, Литва, Люксембург, Нідерланди, Польща, Угорщина, Фінляндія, Франція, Чеська Республіка, Швеція, Боснія та Герцеговина, Швейцарія, Сербія), в яких відвідування принаймні останнього року дошкільної освіти є обов’язковим. За цією логікою, обов’язкове навчання в Україні, станом на сьогодні й впродовж перехідного періоду до 12-річної повної ЗСО, становить 12 років (11 шкільної + 1 дошкільної) і становитиме 13 років (12+1) з 2029 року.
Питання визначення та тривалості обов’язкової освіти в Україні є дискусійним, оскільки в Конституції України обов’язковою освітою визначено лише повну загальну середню, а профільними законами, якими саме регулюється сфера освіти, – й останній рік дошкільної освіти. Це потребує вирішення на державному рівні, оскільки наразі існують розбіжності у формулюваннях положень статей Конституції України і законодавства про освіту щодо обов’язкової освіти.
Тривалість повної загальної середньої освіти в країнах-членах ЄС доволі різниться: від 12 до 14 років, при цьому випускний вік, після завершення повної загальної середньої освіти, в жодній країні не є меншим ніж 18 років. Тривалість обов’язкового навчання в Україні передбачена законами України «Про освіту» (2017 р), «Про дошкільну освіту» (в редакції 2020 р.), «Про повну загальну середню освіту» (2020 р.), не є винятковою, порівняно з іншими країнами Європи, а є такою ж, як у Німеччині (5 земель), Угорщині, Франції, Македонії.
    Підхід до визначення тривалості обов’язкової освіти в Україні забезпечує обов’язковість включення третього рівня повної загальної середньої освіти, але при цьому надає варіативність її здобуття у закладах загальної середньої освіти (ліцеях, опорних школах) та професійної (професійно-технічної) освіти. Такий підхід з 2027 року, відколи, як передбачається, буде створено мережу комунальних ліцеїв, забезпечить можливість здобувачам повної загальної середньої освіти до досягнення ними 18-річного віку отримати ще й професійну освіту.
Слід також зазначити, що при визначенні тривалості освіти у старшій школі в Україні (МСКО 3) бралась до уваги необхідність розвантаження учнів старшої школи, оскільки загальний обсяг інформації з усіх навчальних предметів за останні роки різко зріс, та диференціації змісту освіти і викладання профільних предметів (виокремлення профільних предметів, відповідно до галузей наук - лише вони вивчатимуться більш поглиблено). При цьому профілізація старшої школи створює передумови для допрофесійної спеціалізації підлітків, що є важливим саме у цей період розвитку здобувачів освіти.
     Обґрунтованість тривалості обов’язкової освіти підпорядкована віковим особливостям розвитку людини. Адже інтенсифікувати освітній процес і стиснути до мінімальної кількості років навчання дітей – практично неможливо, оскільки з об’єктивних причин учень зможе осягнути лише те, що є можливим для розуміння у його віковому періоді розвитку.
      Поняття тривалості середньої освіти тісно пов’язане з готовністю дитини до систематичного навчання, яка визначає час початку шкільного навчання. В Україні здобуття початкової освіти, як правило, починається з 6 років, а наприклад у Швеції, Фінляндії, Польщі, Литві та Латвії – із 7 років. При цьому час закінчення обов’язкової середньої освіти, як правило – 16 років (що може відрізнятися із часом закінчення повної загальної середньою освіти).
      Тривалість обов’язкової освіти – це кількісний показник, який також включає в себе визначення тривалості одного навчального року та кількості навчальних годин в межах навчального року. Про останні параметри та про якісні показники загальної середньої освіти йтиметься в подальших аналітичних статтях.